HOME  Archief  Dromen  Gastenwoorden   Liefdesaforismen  Links  Nieuws  Perslichten  Publicaties    Wie ben ik ?  

 

Onderwijsaforismen !!

"Onderwijsaforismen om bij de les te blijven" verschijnt op 4 juni 2014 (bestellen ?)

 

Onderwijsaforismen
 om bij de les te blijven
 

Vanaf zaterdag 7 juni 2014 is "Onderwijsaforismen om bij de les te blijven" verkrijgbaar voor  € 5,00 bij drie verkoopadressen te Bergen op Zoom.

 - Rookshop De Schelde, Antwerpsestraat 119, 4611 AE Bergen op Zoom, telefoonnummer 0164-242412

- Schoenmakerij Saddlers, Sint Josephstraat 26, 4611 ML Bergen op Zoom

- De Tuymelaer, Grote Markt 6, 4611 NR Bergen op Zoom.

        Een voorproefje:

 

Schoolbord

Onderwijsmanagers overeten zich door meer te willen dan het schoolbord groot is.

Cijfers en letters geven vulling aan het schoolbord, maar tekeningen sieren het bord.

Stress neemt toe als een docent alleen naar het schoolbord kijkt en ziet dat dit in een smartboard is veranderd.

Niets is zoveel veranderd dan het schoolbord.

Een leeg schoolbord geeft inspiratie.

 

Docent

Een docent die nooit heeft gefaald, heeft niet geleefd.

Een zelfingenomen docent mag eens aan zelfreflectie doen.

Studenten die vergevingsgezind zijn, zien voor een betrokken docent een fout door de vingers.

De meerwaarde van een gepromoveerde docent is nauwelijks te meten.

Een docent die van uitdagingen houdt, is niet met een carrière bezig.

 

Leren

Leren is verdienen om eerst te zaaien en later te mogen oogsten.

Zij die willen leren, vragen niet om beleren.

Het eerder geleerde komt goed van pas bij verder leren.

Iedereen moet inspanning leveren om iets te leren, want leren gaat door zelf te ervaren.

Blindstaren op schoolregeltjes stagneert het leren.

 

Foutloos

Een docent die denkt foutloos te zijn, heeft zichzelf nog niet goed gezien.

Foutloos Nederlands bij het maken van een toets maakt de kans op het nakijken van de inhoud groter.

Foutloos is niemand en dus ook geen eigengereide leraar.

Proberen foutloos te zijn scherpt het leervermogen.

Foutloos komt geen student tot wasdom.

 

Avondcursus

Vitale mensen zijn de doelgroep voor een avondcursus. 

Een avondcursus vraagt praktijkgerichte docenten.

Het volgen van een avondcursus maakt de dag waardevoller.

De praktijk wordt vooral gevoed door het resultaat van een avondcursus.

De vragen tijdens een avondcursus worden beter niet beantwoord door een docent uit het dagonderwijs.

 

naar HOME